Wskazania stosowania DIETY KETOGENICZNEJ przy Alzheimer

Alzheimer

Przy diecie ketogenicznej używa się sformułowań jak „ketogenność” i „współczynnik ketogenności”. Ketogenność diety to jest zdolność przejścia organizmu w stan ketozy, co powoduje, że wzrasta poziom ciał ketonowych we krwi. Natomiast „współczynnik ketogenności” jest to stosunek czynników ketogennych do czynników antyketogennych. Czynniki ketogenne to te, które umożliwiają przejście w stan ketozy przykładem może być olej MCT, który przyczynia się do tworzenia ciał ketonowych, a antyketogenne to ich przeciwieństwo, przykładowo pieczywo, które powoduje podniesienie poziomu glukozy i insuliny we krwi i tym samym blokuje wytwarzanie ciał ketonowych.

Tłuszcze zaliczane są do czynników ketogennych natomiast węglowodany i białka do czynników antyketogennych. Najbardziej pożądany jest proporcja czynników ketogennych do antyketogennych 3:1. Najczęściej jednak stosuje się dietę ketogeniczna ze zmodyfikowanym współczynnikiem ketogennym 2:1, czyli na każdy gram białka i węglowodanów przypadają 2g tłuszczu. Współczynnik ketogenności nie bierze pod uwagę tego, że nie wszystkie węglowodany wpływają na organizm w ten sam sposób. Przykładem są węglowodany pochodzące z warzyw o niskim indeksie glikemicznym, które nie powodują podniesienia poziomu insuliny i nie hamują ketogenezy jak węglowodany proste czyli cukry.

W diecie ketogenicznej zalecana dzienna podaż węglowodanów jest na poziomie 30-50g. Bardzo ważną rolę odgrywa błonnik, który wpływa na poziom tłuszczu w organizmie, pomaga kontrolować cukrzycę, zmniejsza ryzyko chorób serca, zwiększa poczucie sytości i sprzyja rozwojowi pożądanych bakterii w układzie pokarmowym (Duncan i in. 2007). Podczas procesu fermentacji błonnika w jelicie grubym wytwarzane są krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA): octan, propionian, maślan, które są też ketogenne.

Alzheimer

Dieta ketogeniczna ma swoje zastosowanie przy redukcji objawów choroby Alzheimera. Obecnie na Alzheimera, na całym świecie choruje około 37 milionów ludzi. W  większości są to osoby po 65 roku życia. Do tej pory nie znaleziono lekarstwa na tą dolegliwość, mimo licznych badań i starań przemysłu farmakologicznego. Objawami choroby Alzheimera są: utrata pamięci, trudność w wykonywaniu zwykłych codziennych czynności, dezorientacja, pogorszenie zdolności oceny sytuacji. Na podstawie badań epidemiologicznych wynika, że osoby chore na cukrzycę są dziesięć razy bardziej zagrożone zapadnięciem na chorobę Alzheimera (Talbot i in 2012). Zarówno przy cukrzycy typu 2 i Alzheimerze występuje insulinooporność, czyli insulina nie jest w stanie transportować glukozy z krwiobiegu do komórek. Przy chorobie Alzheimera problem występuje głównie w mózgu (Kleinridders i in., 2014). Naukowcy odkryli, że we wczesnym stadium Alzheimera mózg wykorzystuje o 45% glukozy mniej (Wilson i Lowery, 2020). W momencie, kiedy mózg nie może efektywnie wykorzystać glukozy z krwi obniża się poziom energii komórkowej w mózgu i zostaje zaburzona jego praca. Glukoza jest głównym źródłem energii dla osób, które są na diecie węglowodanowej.  Przy diecie ketogenicznej źródłem energii są kwasy tłuszczowe i ciała ketonowe. Im większe jest stężenie ciał ketonowych we krwi tym efektywniejsze jest ich wykorzystanie przez mózg (Cunnane i in., 2016). Badania wykazały, że przyswajanie i wykorzystanie ciał ketonowych przez mózg nie ulega zaburzeniu u osób chorych na Alzheimera (Wilson i Lowery, 2020). Na podstawie badań, o spadku możliwości wykorzystywania glukozy z krwi przez mózg, w początkowym stadium choroby Alzheimera  (Wilson i Lowery, 2020) naukowcy doszli do wniosku, że im wcześniejsze wykrycie choroby i wdrożenie diety ketogenicznej, tym lepsze efekty prawidłowego funkcjonowania mózgu w tej chorobie, jak również spowolnienie i opóźnienie jej rozwoju .Dieta ketogeniczna i suplementacja ketonów mogą przyczynić się do dostarczenia mózgowi alternatywnej formy paliwa, lepiej wykorzystywanego niż glukoza.

            Badania wykazują również, że osoby cierpiący na zaburzenia kognitywne doświadczyły wyraźnej poprawy w zapamiętywaniu po sześciu tygodniach pobytu na diecie ketogenicznej (Wilson i Lowery, 2020). Zmiany były wprost proporcjonalne do ilości ciał ketonowych. Zaobserwować można wyraźny niefarmakologiczny wpływ diety ketogenicznej na pracę mózgu.

Zachęcam do lektury, może warto spróbować Diety Ketogenicznej!

#keto #ketoza #dietaketogeniczna #lowcarbs #ketonicdiet #dietetyk

Przewiń do góry