Dieta ketogeniczna (keto) – co to takiego i dla kogo jest zalecana?

Zapraszam na konsultacje stacjonarne i on-line.

Dieta ketogenna a spalanie tłuszczu

Dieta ketogeniczna to spos├│b ┼╝ywienia polegaj─ůcy na zmniejszonej poda┼╝y w─Öglowodan├│w, umiarkowanej poda┼╝y bia┼éka i du┼╝ej ilo┼Ťci zdrowych nasyconych i nienasyconych kwas├│w t┼éuszczowych. W diecie ketogenicznej nast─Öpuje zmniejszenie poda┼╝y w─Öglowodan├│w do takiego poziomu, w kt├│rym w─ůtroba zaczyna wytwarza─ç cia┼éa ketonowe. S─ů one wytwarzane w procesie metabolizmu t┼éuszczu, czyli jego rozpadu, a organizm wykorzystuje je jako paliwo do zwyk┼éych funkcji zamiast glukozy.

Dieta wi─Ökszo┼Ťci z nas przez ca┼ée ┼╝ycie opiera si─Ö na spo┼╝ywaniu du┼╝ej ilo┼Ťci w─Öglowodan├│w. Dopiero g┼éod├│wka czy przej┼Ťcie na diet─Ö ketogeniczn─ů przyczynia si─Ö do produkcji cia┼é ketonowych. W organizmie zachodz─ů zmiany na poziomie szlak├│w metabolicznych, nast─Öpuje przestawienie si─Ö organizmu z paliwa, jakim by┼éa glukoza, na cia┼éa ketonowe, jest to spowodowane ograniczon─ů poda┼╝─ů w─Öglowodan├│w.

Ten okres nazywamy keto-adaptacj─ů, jest to stan przej┼Ťciowy przed wej┼Ťciem organizmu w ketoz─Ö. W pierwszych dniach keto-adaptacji organizm korzysta z materia┼éu zapasowego, czyli glikogenu zmagazynowanego w w─ůtrobie i mi─Ö┼Ťniach. W├│wczas dochodzi do odwodnienia organizmu i mo┼╝e nast─ůpi─ç jego os┼éabienie, nawet b├│le g┼éowy. Taki stan samopoczucia nazywany jest ÔÇ×Keto FluÔÇŁ czyli ÔÇ×grypa w─ÖglowodanowaÔÇŁ. Mo┼╝e on trwa─ç od 2 do 6 tygodni, a czasem nawet d┼éu┼╝ej.


Dieta ketogeniczna – wej┼Ťcie w stan ketozy jest zale┼╝ne od wielu czynnik├│w fizjologicznych:

  • poziomu glukozy i insuliny,
  • aktywno┼Ťci fizycznej,
  • ilo┼Ťci snu,
  • wieku,
  • p┼éci,
  • og├│lnego stanu zdrowia.

Poziom cia┼é ketonowychprzy diecie w─Öglowodanowej wynosi 0,0 do 0,4mmol/l, natomiast przy diecie ketogenicznej 0,5-7,0 mmol/l. Ten spos├│b ┼╝ywienia charakteryzuje si─Ö nisk─ů poda┼╝─ů w─Öglowodan├│w 30-50g/ dzie┼ä. Bardzo wa┼╝n─ů rol─Ö odgrywa b┼éonnik, poniewa┼╝ wp┼éywa na poziom t┼éuszczu, chroni przed cukrzyc─ů, daje uczucie syto┼Ťci, zmniejsza ryzyko chor├│b serca, sprzyja namna┼╝aniu si─Ö korzystnych bakterii w jelicie.

Dieta ketogeniczna – dla kogo?


Zastanawiasz si─Ö, jakie ograniczenia niesie za sob─ů┬á dieta┬áketogeniczna? Dla kogo ten model ┼╝ywienia b─Ödzie najlepszy? Musisz wiedzie─ç, ┼╝e keto wi─ů┼╝e si─Ö ze zmian─ů stylu ┼╝ycia, rezygnacj─ů z wielu produkt├│w w─Öglowodanowych, ale z drugiej strony uzyskujemy super efekty i samopoczucie. Przede wszystkim dieta ta jest syc─ůca i nie powoduje uczucia g┼éodu. Wiele os├│b, kt├│re zmaga┼éy si─Ö z napadami na s┼éodycze nagle okazuje si─Ö, ┼╝e ┼Ťwietnie sobie z tym radz─ů i mog─ů obej┼Ť─ç si─Ö bez s┼éodyczy. U wi─Ökszo┼Ťci moich pacjent├│w poprawiaj─ů si─Ö wynikibada┼ä krwi. Poziom insuliny po paru miesi─ůcach stosowania potrafi zmniejszy─ç si─Ö o ponad po┼éow─Ö, poprawiaj─ů si─Ö wyniki gospodarki lipidowej, poziom cholesterolu, tr├│jgliceryd├│w jak r├│wnie┼╝ ci┼Ťnienie krwi.

Dla kogo keto b─Ödzie najlepszym wyborem? Skuteczno┼Ť─ç diety ketogenicznej i komfort codziennego funkcjonowania na niej jest indywidualn─ů spraw─ů, poniewa┼╝ ka┼╝dy organizm jest inny i najbezpieczniej jest wprowadzi─ç t─ů diet─Ö pod okiem do┼Ťwiadczonego dietetyka, kt├│ry oceni, czy dzia┼éa ona korzystnie w konkretnym przypadku. Zawsze z ┼╝ywienia bogatot┼éuszczowego i ubogow─Öglowodanego mo┼╝na przej┼Ť─ç na diet─Ö LOW CARBS, gdzie poda┼╝ w─Öglowodan├│w jest r├│wnie┼╝ obni┼╝ona i wynosi oko┼éo 130-150g. Dieta ketogeniczna ma swoje zastosowanie wwspomaganiu leczenia chor├│b neurodegeneracyjnych takich jak padaczka, choroba Alzheimera, gdy┼╝ poprawia funkcje kognitywne m├│zgu. Jest r├│wnie┼╝ stosowana przy insulinooporno┼Ťci. Osoby, kt├│re stosuj─ů diet─Ö ketogeniczn─ů cz─Östo potwierdzaj─ů dobre samopoczucie, skupienie i efektywn─ů prac─Ö m├│zgu.

A dla kogo dieta ketogeniczna nie będzie odpowiednia? 

Istniej─ů pewne przeciwwskazania do spo┼╝ywania posi┼ék├│w zawieraj─ůcych niski poziom w─Öglowodan├│w. Z tego wzgl─Ödu proponowana dieta keto online nie jest dla ka┼╝dego. Dietetyk podczas konsultacji musi szczeg├│┼éowo zapozna─ç si─Ö z histori─ů medyczn─ů podopiecznego oraz list─ů schorze┼ä, z kt├│rymi aktualnie zmaga si─Ö dana osoba. Taki plan ┼╝ywieniowy nie mo┼╝e by─ç stosowany przede wszystkim u kobiet w ci─ů┼╝y i karmi─ůcych piersi─ů, a tak┼╝e os├│b, u kt├│rych wyst─Öpuj─ů problemy zdrowotne z nerkami (m.in. kamica, kwasice organiczne), trzustk─ů i w─ůtrob─ů. Ponadto ze wzgl─Ödu na wysok─ů zawarto┼Ť─ç nasyconych kwas├│w t┼éuszczowych dieta ketogeniczna nie jest dobrym rozwi─ůzaniem dla podopiecznych obci─ů┼╝onych chorobami uk┼éadu kr─ů┼╝enia.

Dieta keto – czy warto?

Nie ma uniwersalnego, optymalnego dla wszystkich sposobu ┼╝ywienia. W ostatnim czasie dieta keto staje si─Ö coraz popularniejsza. Osoby decyduj─ůce si─Ö na tak─ů zmian─Ö w codziennym musz─ů przygotowa─ç si─Ö na trudny okres adaptacyjny, podczas kt├│rego organizm przestawia si─Ö na nowe nawyki ┼╝ywieniowe. Co wa┼╝ne, dieta ketogeniczna powinna by─ç u┼éo┼╝ona przez dietetyka, kt├│ry wcze┼Ťniej na etapie konsultacji online oceni, czy podopieczny w og├│le powinien przej┼Ť─ç na nowe menu. Dobrze te┼╝, aby szczeg├│lnie w trakcie pierwszych tygodni spo┼╝ywania posi┼ék├│w niskow─Öglowodanowych dana osoba by┼éa stale monitorowana przez psychodietetyka.

Zach─Öcam do kontaktu telefonicznego lub e-mailowego i um├│wienia si─Ö na konsultacj─Ö zdaln─ů.

Sprawd┼║ te┼╝:
1. Dieta ketogeniczna a cukrzyca
2. Dieta ketogeniczna a jelito dra┼╝liwe
3. Dieta ketogeniczna a ciała ketonowe
4. Spalanie tłuszczu na diecie keto
5. Epilepsja a dieta ketogeniczna
6. Pozostałe wpisy

Magdalena Kuczy┼äska – ZnanyLekarz.pl

Przykładowy przepis na posiłek na diecie ketogenicznej

Moim ulubionym przepisem w diecie ketogenicznej jest ┼éoso┼Ť ze szpinakiem w ┼Ťmietance.

┼üoso┼Ť ze szpinakiem w ┼Ťmietanie

Składniki:

– ┼üoso┼Ť 200g
– ┼Ümietanka kremowa 30% 100ml
– Szpinak 5 gar┼Ťci
– Mas┼éo klarowane 20g
– Oliwa z oliwek 12ml
– Pomidory suszone 5 szt
– Czosnek 3 z─ůbki
– S├│l himalajska
– Pieprz

┼üososia umy─ç osuszy─ç natrze─ç oliw─ů z oliwek usma┼╝y─ç na patelni, mas┼éo rozpu┼Ťci─ç w garnku, doda─ç czosnek, nast─Öpnie szpinak, pokrojone suszone pomidory i zala─ç ┼Ťmietank─ů 30%, doprawi─ç do smaku sol─ů i pieprzem. Nast─Öpnie pokroi─ç ┼éososia i prze┼éo┼╝y─ç do garnka i razem poddusi─ç.

Motywuj─Ö, inspiruj─Ö

Je┼Ťli jeszcze nie do┼é─ůczy┼éa┼Ť/e┼Ť do fan├│w MyFit zapisz si─Ö na newsletter, b─Ödziesz otrzymywa─ç raz w tygodniu list ode mnie odno┼Ťnie pracy z nawykami i nie tylko.

Magdalena Kuczy┼äska – ZnanyLekarz.pl
Scroll to Top