Stres i jego wpływ na nasze zdrowie

Czym jest stres? Sk─ůd si─Ö bierze?

W dzisiejszych czasach stres towarzyszy nam na co dzie┼ä i nie jeste┼Ťmy w stanie go unikn─ů─ç. Ma on du┼╝e konsekwencje dla zdrowia fizycznego, emocjonalnego i psychicznego. 

Stres jest rezultatem naszego punktu widzenia, stale podtrzymywanych przez nas my┼Ťli, postaw i przekona┼ä.

Co takiego dzieje si─Ö w naszym organizmie podczas stresuj─ůcych sytuacji:

  1. Zaburzenia zdrowia: wzrost ci┼Ťnienia t─Ötniczego krwi,wzrost poziomu glukozy we krwi, napi─Öcie mi─Ö┼Ťni karku i bark├│w, wzmo┼╝one pocenie si─Ö, sucho┼Ť─ç w gardle, trz─Ösienie si─Ö  r─ůk, skurcze ┼╝o┼é─ůdka, biegunka, b├│le g┼éowy, zaburzenia oddychania, os┼éabienie.
  1. Zaburzenia psychiczne: np. nerwowo┼Ť─ç, agresywno┼Ť─ç, rozdra┼╝nienie, uczucie napi─Öcia, p┼éaczliwo┼Ť─ç, depresja, zmienno┼Ť─ç nastroj├│w, apati─Ö, poczucie osamotnienia, poczucie wstydu, winy, obni┼╝enie samooceny, dekoncentracj─Ö i zaburzenia my┼Ťlenia.
  1. Zmiany w zachowaniu: zaburzenia mowy, pobudzenie, zmo┼╝ona ruchliwo┼Ť─ç, zaburzenie apetytu.

D┼éugotrwa┼éy stres jest przyczyn─ů powstawania powa┼╝nych schorze┼ä w naszym  organizmie. Przyczynia si─Ö do wyst─Öpowania stan├│w depresji,  nerwicy i zaburze┼ä snu,cz─Östszego si─Ögania po alkohol, palenia tytoniu czy innego rodzaju  u┼╝ywek.

┼╣r├│d┼éo stresu znajduje si─Ö w nas, nie na zewn─ůtrz jak si─Ö powszechnie uwa┼╝a. Nastawienie na stres bierze si─Ö z naszych wewn─Ötrznych warto┼Ťci, przekona┼ä i postaw, jakie przejawiamy wobec ┼╝ycia. Kiedy m├│wimy o zjawisku stresu, mamy na my┼Ťli do┼Ťwiadczanie tego, co jest stresuj─ůce w naszej ┼Ťwiadomo┼Ťci. Nasze cia┼éo odpowiada na to co kryje si─Ö w umy┼Ťle. 

Dzi─Öki zmianie naszych my┼Ťli – naszych oczekiwa┼ä, naszej postawy, mo┼╝emy wykluczy─ç pojawienie si─Ö sytuacji stresowej. Bardzo wa┼╝na jest akceptacja tego co dzieje si─Ö w naszym ┼╝yciu. Podej┼Ťcie z wdzi─Öczno┼Ťci─ů do sytuacji jakie staj─ů nam na drodze. Bardzo cz─Östo dopisujemy sobie w naszym umy┼Ťle histori─Ö/scenariusz do pewnych zdarze┼ä czy okoliczno┼Ťci. Cz─Östo nastawiamy si─Ö negatywnie do czego┼Ť co ma si─Ö wydarzy─ç w naszym ┼╝yciu i w ten spos├│b podtrzymujemy sytuacj─Ö stresow─ů.

Nie mo┼╝emy zmieni─ç ┼Ťwiata w taki spos├│b, ┼╝eby wykluczy─ç stres, ale mo┼╝emy zaakceptowa─ç prawd─Ö i zdoby─ç si─Ö na odwag─Ö, ┼╝eby spojrze─ç na fakty. Czego kontynuacj─ů jest pojawienie si─Ö ch─Öci zmierzenia si─Ö i poradzenia sobie z zaistnia┼é─ů sytuacj─ů. W ten spos├│b wzmacniamy i odzyskujemy nasz─ů wewn─Ötrzn─ů moc.

Stres to opieranie si─Ö temu czego nie chcemy, a brak stresu to otrzymywanie tego, czego pragniemy. 

Rozwi─ůzanie polega po prostu na zmianie podej┼Ťcia i wyborze postawy mi┼éo┼Ťci. Pomocne jest przy tym energia poczucia humoru umo┼╝liwiaj─ůca ┼Ťmianie si─Ö z siebie samych.

W celu obni┼╝enia poziomu stresu mo┼╝na zastosowa─ç r├│┼╝ne rodzaje zabieg├│w i technik relaksacji, do kt├│rych mo┼╝emy zaliczy─ç:

  1. Medytacja – regularne praktykowanie medytacji daje odpr─Ö┼╝enie i wyciszenie organizmu, jest to zwi─ůzane z praktykowaniem uwa┼╝no┼Ťci i wi─Öksze skupienie na codziennie wykonywanych czynno┼Ťciach.
  1. Joga – praktykowanie jogi dostarcza  odpr─Ö┼╝enia i relaksu organizmowi.
  1. Regularny sen wpływa na obniżenie poziom stresu w organizmie.
  1. Dobrze zbilansowane posi┼éki  maj─ů wp┼éyw na produkcj─Ö neuroprzeka┼║nik├│w z kt├│rych serotonina w 80% jest produkowana w jelicie cienkim.
  1. Praktykowanie terapii oddechem. ( Wim Hof )
  1. Pozytywne my┼Ťlenie i nastawienie na wdzi─Öczno┼Ť─ç za to co mamy.

Stres w dzisiejszych czasach  jest du┼╝ym zagro┼╝eniem dla ludzko┼Ťci, jest przyczyn─ů wielu chor├│b, dlatego warto podj─ů─ç decyzj─Ö o  prac─ů nad sob─ů, aby obni┼╝y─ç poziom stresu do minimum. Moc jest w nas i wszystko zale┼╝y od naszego nastawienia i podej┼Ťcia do ┼Ťwiata w jakim ┼╝yjemy.

Jak masz problem to zapraszam do kontaktu, jestem dietetykiem i psychodietetykiem.

#psychodzietetyk #dietetyk #dietaketo #konsultacjaonline #dietetykwroc┼éaw #pozytywnemy┼Ťlenie

Scroll to Top