Jak przestać jeść słodycze

Dlaczego tak trudno nam zrezygnować ze słodyczy

  1. Słodycze to połączenie tłuszczu z cukrem, w przyrodzie nic takiego nie istnieje, żeby jednocześnie było tłuste i słodkie ( może trochę migdały nerkowce ).  Jest to mieszanka, która została stworzona ewolucyjnie. Miała nas chronić przed niedoborem energii i pozwalać przeżyć w trudnych warunkach.
  2. Druga przyczyna jedzenia słodyczy to jest wydzielanie hormonów szczęścia po ich zjedzeniu. Słodycze dają nam szybką ulgę, rozładowują stres, efekt jest natychmiastowy! Zjedzenie słodyczy nie powoduje, że od razu tyjemy 10 kg, jest to proces długofalowy, czyli konsekwencje zjedzenia słodkiego batonika  pojawiają się później, a nagroda pocieszenia od razu 🙂
  3.  Słodycze od najmłodszych lat są nagrodą w przedszkolu, w szkole, u rodziców ” zjedz obiadek a dostaniesz deserek”, to nie dziwmy się, że mamy z nimi problem i tak często po nie sięgamy. Towarzyszą nam od najmłodszych lat!
  4. Co powoduje zjedzenie cukru, czyli tzw deserku?! Przede wszystkim wzrost poziomu glukozy. W odpowiedzi na wysoki poziom glukozy  jest wyrzut hormonu insuliny. Insulina wiąże glukozę w glikogen i  odkłada w wątrobie, mięśniach czy w postaci tkanki tłuszczowej. Konsekwencją jest  hipoglikemia, czyli niski poziom cukru we krwi, co jest odbierane jako głód i sięgamy po kolejne przekąski.

1. Odpowiedz sobie na pytanie, gdzie jest problem?

Jesz dużo słodyczy, zajadasz stres? Taki masz nawyk, tak Cię nauczono w dzieciństwie….Batonik był nagrodą za dobre zachowanie, albo dobre oceny! Babcia, dziadek zawsze przynosili lizaczka wnusi lub wnuczkowi! Nasze zachowania mają swoje źródło w przeszłości, kiedy nasz mózg tworzył ten nawyk….Podobnie jest teraz, pod wpływem emocji, stresu sięgasz po coś słodkiego. Jest to wygodne i szybko dostarcza nam przyjemnych doznań. Chcesz zmienić to przyzwyczajenie, ten nawyk? Nie możemy wyeliminować złych nawyków, tak to nie działa!! Możemy je zastąpić dobrymi! Zamień słodycze na czekoladę gorzką 70%, ona dostarczy Ci magnezu! Znajdź inny sposób produkcji hormonów szczęścia; może trening, może bieganie, może rower….. to nie będzie łatwe, ale możliwe..

2. Czy masz dobrze zbilansowaną  dietę?

Jeżeli Twoja dieta dostarcza Tobie za mało kalorii, to twój organizm przyjmuje postawę obronną i czuje się zagrożony. Kaloryczność musi być dobrana indywidualnie dla każdego. Kiedy dostarczamy za mało kalorii czujemy się senni i pobudzany jest ośrodek głodu, wtedy mamy ochotę na coś słodkiego, po prostu na cukier. Sprawdź swoje zapotrzebowanie na kalorie i makroskładniki. Zwiększ ilość kalorii z pożywienia, które będzie Cię odżywiało a nie pocieszało 🙂

3.  Na początek ogranicz ilość spożywanych słodyczy

Całkowite odstawienie słodyczy może być niemożliwe albo wręcz niebezpieczne, zwłaszcza kiedy towarzyszyły nam przez długi okres. Pozbycie się takiego nawyku z dnia na dzień jest bardzo trudne. Proponuję wyznacz sobie dni kiedy możesz zjeść coś słodkiego, nie trzymaj zapasów słodyczy w domu, kup małego batonika zamiast dużej czekolady. Ustal na początek 3-4 dni ze słodką przekąską w tygodniu. Następnie ogranicz do jednej w tygodniu. Małymi krokami! Ale bądź konsekwentny. Silną wolę też trzeba ćwiczyć jak mięśnie na siłowni. To nie jest proste! Wiem, sama to przechodziłam.  Naucz się jeść świadomie nawet słodycze. Pokrój batona na małe kawałki, połóż na talerzu, nie śpiesz się z jedzeniem, nie przy grającym telewizorze czy komputerze…. jedz świadomie!

Najlepszym sposobem na nie jedzenie słodyczy jest ich brak w domu! 

Gdy mamy obniżone zasoby psychoenergetyczne słodycze schowane głęboko w szufladzie i tak nas skuszą, natomiast ubranie się i pójście do sklepu po coś słodkiego to już wyczyn…. 🙂

4.  Zdrowe słodkie przekąski

W ostatnim czasie zdrowe słodycze są bardzo modne i popularne, choć nie znaczy to, że mają mniej kalorii. Brownie z fasoli czerwonej jest bez dodatku mąki pszennej, ale zjedzone w nadmiarze też dostarcza dużo kalorii. Poznajesz  nowe smaki i otwierasz się na nowe rozwiązania. Warto….!!!!  Do osiągnięcia swojego celu stawiaj sobie małe wyzwania, bądź konsekwentny/na a osiągniesz to! To jest możliwe! Małymi krokami do zmian swojego stylu życia!!!

Przewiń do góry