Jak przesta─ç je┼Ť─ç s┼éodycze

dietetyk radzi, jak przesta─ç je┼Ť─ç s┼éodycze

Dlaczego tak trudno nam zrezygnować ze słodyczy

  1. S┼éodycze to po┼é─ůczenie t┼éuszczu z cukrem, w przyrodzie nic takiego nie istnieje, ┼╝eby jednocze┼Ťnie by┼éo t┼éuste i s┼éodkie (mo┼╝e troch─Ö migda┼éy nerkowce).┬áJest to mieszanka, kt├│ra zosta┼éa stworzona ewolucyjnie. Mia┼éa nas chroni─ç przed niedoborem energii i pozwala─ç prze┼╝y─ç w trudnych warunkach.
  2. Druga przyczyna jedzenia s┼éodyczy to jest wydzielanie hormon├│w szcz─Ö┼Ťcia po ich zjedzeniu. S┼éodycze daj─ů nam szybk─ů ulg─Ö, roz┼éadowuj─ů stres, efekt jest natychmiastowy! Zjedzenie s┼éodyczy nie powoduje, ┼╝e od razu tyjemy 10 kg, jest to proces d┼éugofalowy, czyli konsekwencje zjedzenia s┼éodkiego batonika  pojawiaj─ů si─Ö p├│┼║niej, a nagroda pocieszenia od razu ­čÖé
  3. S┼éodycze od najm┼éodszych lat s─ů nagrod─ů w przedszkolu, w szkole, u rodzic├│w┬áÔÇŁzjedz obiadek, a dostaniesz deserekÔÇŁ, to nie dziwmy si─Ö, ┼╝e mamy z nimi problem i tak cz─Östo po nie si─Ögamy. Towarzysz─ů nam od najm┼éodszych lat!
  4. Co powoduje zjedzenie cukru, czyli tzw. deserku?! Przede wszystkim wzrost poziomu glukozy. W odpowiedzi na wysoki poziom glukozy┬á jest wyrzut hormonu insuliny. Insulina wi─ů┼╝e glukoz─Ö w glikogen i┬áodk┼éada w w─ůtrobie, mi─Ö┼Ťniach czy w postaci tkanki t┼éuszczowej. Konsekwencj─ů jest┬áhipoglikemia, czyli niski poziom cukru we krwi, co jest odbierane jako g┼é├│d i si─Ögamy po kolejne przek─ůski.

Odpowiedz sobie na pytanie, gdzie jest problem?

Jesz du┼╝o s┼éodyczy, zajadasz stres? Taki masz nawyk, tak Ci─Ö nauczono w dzieci┼ästwie. Batonik by┼é nagrod─ů za dobre zachowanie, albo dobre oceny! Babcia, dziadek zawsze przynosili lizaczka wnusi lub wnuczkowi! Nasze zachowania maj─ů swoje ┼║r├│d┼éo w przesz┼éo┼Ťci, kiedy nasz m├│zg tworzy┼é ten nawyk. Podobnie jest teraz, pod wp┼éywem emocji, stresu si─Ögasz po co┼Ť s┼éodkiego. Jest to wygodne i szybko dostarcza nam przyjemnych dozna┼ä. Chcesz zmieni─ç to przyzwyczajenie, ten nawyk? Nie mo┼╝emy wyeliminowa─ç z┼éych nawyk├│w, tak to nie dzia┼éa! Mo┼╝emy je zast─ůpi─ç dobrymi! Zamie┼ä s┼éodycze na czekolad─Ö gorzk─ů 70%, ona dostarczy Ci magnezu! Znajd┼║ inny spos├│b produkcji hormon├│w szcz─Ö┼Ťcia. Mo┼╝e trening, mo┼╝e bieganie, a mo┼╝e rower? To nie b─Ödzie ┼éatwe, ale mo┼╝liwe.

Czy masz dobrze zbilansowan─ů┬á diet─Ö?

Je┼╝eli Twoja dieta dostarcza Ci za ma┼éo kalorii, to tw├│j organizm przyjmuje postaw─Ö obronn─ů i czuje si─Ö zagro┼╝ony. Kaloryczno┼Ť─ç musi by─ç dobrana indywidualnie dla ka┼╝dego. Kiedy dostarczamy za ma┼éo kalorii, czujemy si─Ö senni i pobudzany jest o┼Ťrodek g┼éodu, wtedy mamy ochot─Ö na co┼Ť s┼éodkiego, po prostu na cukier. Sprawd┼║ swoje zapotrzebowanie na kalorie i makrosk┼éadniki. Zwi─Öksz ilo┼Ť─ç kalorii z po┼╝ywienia, kt├│re b─Ödzie Ci─Ö od┼╝ywia┼éo, a nie pociesza┼éo.

Na pocz─ůtek ogranicz ilo┼Ť─ç spo┼╝ywanych s┼éodyczy

Ca┼ékowite odstawienie s┼éodyczy z diety mo┼╝e by─ç niemo┼╝liwe albo wr─Öcz niebezpieczne, zw┼éaszcza kiedy towarzyszy┼éy nam przez d┼éugi okres. Pozbycie si─Ö takiego nawyku z dnia na dzie┼ä jest bardzo trudne. Proponuj─Ö wyznacz sobie dni kiedy mo┼╝esz zje┼Ť─ç co┼Ť s┼éodkiego, nie trzymaj zapas├│w s┼éodyczy w domu, kup ma┼éego batonika zamiast du┼╝ej czekolady. Ustal na pocz─ůtek 3-4 dni ze s┼éodk─ů przek─ůsk─ů w tygodniu. Nast─Öpnie ogranicz do jednej w tygodniu. Ma┼éymi krokami! Ale b─ůd┼║ konsekwentny. Siln─ů wol─Ö, te┼╝ trzeba ─çwiczy─ç jak mi─Ö┼Ťnie na si┼éowni. To nie jest proste! Wiem, sama to przechodzi┼éam.┬áNaucz si─Ö je┼Ť─ç ┼Ťwiadomie nawet s┼éodycze. Pokr├│j batona na ma┼ée kawa┼éki, po┼é├│┼╝ na talerzu, nie ┼Ťpiesz si─Ö z jedzeniem, nie przy graj─ůcym telewizorze czy komputerzeÔÇŽ jedz ┼Ťwiadomie!

Najlepszym sposobem na nie jedzenie s┼éodyczy jest ich brak w domu! 

Gdy mamy obni┼╝one zasoby psychoenergetyczne s┼éodycze schowane g┼é─Öboko w szufladzie i tak nas skusz─ů, natomiast ubranie si─Ö i p├│j┼Ťcie do sklepu po co┼Ť s┼éodkiego to ju┼╝ wyczyn.

Zdrowe s┼éodkie przek─ůski

W ostatnim czasie zdrowe s┼éodycze s─ů bardzo modne i popularne, cho─ç nie znaczy to, ┼╝e maj─ů mniej kalorii. Brownie z fasoli czerwonej jest bez dodatku m─ůki pszennej, ale zjedzone w nadmiarze te┼╝ dostarcza du┼╝o kalorii. Poznajesz┬ánowe smaki i otwierasz si─Ö na nowe rozwi─ůzania. Warto!┬á Do osi─ůgni─Öcia swojego celu stawiaj sobie ma┼ée wyzwania, b─ůd┼║ konsekwentny/na a osi─ůgniesz to! To jest mo┼╝liwe! Ma┼éymi krokami do zmian swojego stylu ┼╝ycia!!!

Scroll to Top