Intermittent Fasting

zegar obok talerza z owocami i szklank─ů wody

czyli zdrowe niejedzenie 16/8.

Często słyszymy słowo INTERMITTENT FASTIN a nie do końca wiemy co to oznacza i jak to wprowadzić w życie. Inne nazwy z którymi można się spotkać to OKNO ŻYWIENIOWE, POST PRZERYWANY.

Post przerywany brzmi gro┼║nie.

Polega on na jedzeniu posi┼ék├│w w okre┼Ťlonym przedziale czasu tzw oknie ┼╝ywieniowym, a pozosta┼éy czas to poszczenie tj mo┼╝na dostarcza─ç p┼éyny bez kalorii, takie jak woda, herbatki zio┼éowe czy czarna kawa.

Doba ma 24 godziny, dzielimy j─ů na 8 godzin, podczas kt├│rych spo┼╝ywamy posi┼éki, a pozosta┼ée 16 godzin dostarczamy p┼éyny bez kalorii. Najbardziej korzystny post to 16/8, ale mo┼╝na zacz─ů─ç ma┼éymi krokami od okna ┼╝ywieniowego 14/10, czyli podczas 10 godzin jemy posi┼éki, a 14 godzin po┼Ťcimy.

Wa┼╝ne jest, ┼╝eby stopniowo przyzwyczaja─ç organizm do zmian. Czas kiedy po┼Ťcimy to te┼╝ czas na sen. Dobrym przyk┼éadem Intermittent Fasting jest:

  • ┼Üniadanie o godzinie 10:00 a
  • Kolacja ( ostatni posi┼éek ) o godzinie 18:00,
  • w├│wczas jest zachowane okno 16/8.

Mo┼╝na zacz─ů─ç od okna ┼╝ywieniowego 14/10, w tym przypadku

  • ┼Üniadanie o 10:00, a
  • Kolacja ( ostatni posi┼éek ) o 20:00, pomi─Ödzy jest trzeci posi┼éek – obiad.
  • Nale┼╝y stopniowo wyd┼éu┼╝a─ç przerw─Ö od kolacji do ┼Ťniadania w celu uzyskania okna ┼╝ywieniowego 16/8.

Jakie korzy┼Ťci daje nam zachowanie postu IF INTERMITTENT FASTING?

Podczas postu tzw niejedzenia nast─Öpuje spalanie tkanki t┼éuszczowej, ┼éatwiej mo┼╝emy uzyska─ç spadek masy cia┼éa oraz zachodz─ů procesy autofagii.

Jest to wewn─ůtrzkom├│rkowy proces, podczas kt├│rego trawieniu ulegaj─ů niefunkcjonalne bia┼éka, patogeny i uszkodzone lub zb─Ödne organella kom├│rkowe.

Proces ten zachodzi w celu zachowania optymalnej homeostazy, a tak┼╝e w celu utrzymania kom├│rek przy ┼╝yciu w trudnych warunkach.

Jakie czynniki aktywuj─ů autofagi─Ö?

  • G┼é├│d, uaktywnia autofagi─Ö, ┼╝eby zapewni─ç przetrwanie kom├│rkom. Takim przyk┼éadem jest IF proces INTERMITTENT FASTING podczas postu energia powstaje poprzez proces intensywniejszej autofagii.
  • Dieta Ketogeniczna ÔÇô czyli bardzo ograniczona ilo┼Ť─ç w─Öglowodan├│w w diecie ( oko┼éo 5% ) i wprowadzenie organizmu w stan KETOZY przyczynia si─Ö do aktywacji procesu autofagii.
  • Kurkumina
  • Resweratrol
  • Aktywno┼Ť─ç Fizyczna

Zdrowe niejedzenie u┼éatwia spalenie tkanki t┼éuszczowej, dostarcza lepszej jako┼Ťci sen jak r├│wnie┼╝ wi─Öcej ┼╝yciowej energii.

#dietaketogeniczna #IF #intermittentfasting #postprzerywany #autofagii #zdroweniejedzenie #oknozywieniowe

Scroll to Top